Ryg og nakke

Når man får et hold i nakken, kan man betragte det lidt som en forstuvning. En fejlbelastning eller en pludselig ukontrolleret bevægelse af hovedet kan lede til en fastlåsning af nakke-hvirvlerne eller forårsage en krampelignende tilstand i halsmuskulaturen. Det sker som et led i kroppens forsvar mod yderligere overbelastning/skade. Hovedet bliver ofte ufrivilligt roteret mod den ene side – en såkaldt tvangsdrejning – og drejningen er bestemt af, hvilken muskel eller hvilket led der er påvirket. Det ofte meget kraftige muskelforsvar, som opstår ved et hold i nakken, kan måske forklares ved, at nakken ud over at være bindeled mellem kroppen og hovedet desuden skal beskytte vores rygmarv og andre vigtige strukturer til hjernen.

Børn
Det er ikke unormalt, at børn får akutte hold i nakken, og problemerne afhjælpes som regel meget fint, når muskler og led behandles. Hos børn skal man dog være opmærksom på, at det kan opstå efter en luftvejsinfektion, såsom en kraftig halsbetændelse, og at hoveddrejningen her ikke skyldes en fastlåsning, men en overbevægelighed i nakkens øverste led som følge af infektionen. Desuden skal man være opmærksom på, om barnet har feber eller generelt ikke trives, hvilket kunne tyde på andre sygdomme, fx den frygtede meningitis.

Alvorligere årsager
Akut nakkehold kan imidlertid også være en følgevirkning af mere alvorlige tilstande i nakken. En diskusprolaps kan forårsage irritation af nerver, ledbånd eller muskler i nakken og af den grund fremkalde et nakkehold, der minder meget om det tidligere beskrevne. Her optræder dog ofte en kraftig smerteudstråling i armen.
Piskesmældsskader efter trafikulykker kan også resultere i akutte, gentagne eller kroniske nakkehold. Det er dog vigtigt at udelukke, at et eventuelt nakkehold ikke skyldes indre blødninger i halsmuskulaturen eller brud på nakkehvirvlerne.
Visse sygdomme lokaliseret i nakken, som fx gigt, infektioner eller betændelsetilstande i knogle eller muskler, kan i sjældnere tilfælde forårsage hold i nakken.

Hvad kan jeg selv gøre?
  • Hold dig i gang. Lad endelig være med at lægge dig i sengen.
  • Har du et akut hold, kan det hjælpe at lægge en pose is på det ømme sted 10-15 minutter. Dette gøres med en times mellemrum fem-seks gange om dagen, de første par dage.
  • Forebyggelse er vigtig.
  • Mange har god effekt af træning af lænd og mave.
  • Sørg for altid at bruge en fornuftig løfteteknik.
  • Variér dine arbejdsstillinger.

Nakkesmerter er et meget almindeligt symptom i befolkningen, som forekommer hyppigere blandt kvinder end hos mænd. Således har 10 – 15 procent af befolkningen ondt i nakken. Cirka 50 procent af alle folk har ondt i nakken på et eller andet tidspunkt i livet.

Ligesom ved akutte smerter i lænden kan der ske en spontan forbedring inden for et par dage, men tilbagefald er ikke ualmindelige. Ved et mildt nakkehold, hvor der ikke har været nogen forudgående ulykke eller sygdom, kan man for at lindre symptomerne lægge et koldt omslag (en ispose eller fx en pose frosne ærter med et viskestykke omkring) på nakken i højst 15 min. hver time. Kulden virker smertestillende, muskelafslappende og nedbringer lokal hævelse. Varme bør undgås i den akutte fase (1-7 dage), da det kan forværre symptomerne.

Hellerup Osteopati   -   Sofievej 7A, 1.tv (Baghuset)  -   2900 Hellerup   -   tlf. 20 72 23 26   -   mail: uffe@helleruposteopati.dk   -   facebook_s-hjpg